1 2 3 ... 7 >

Sebze Çeşitleri

İnsanların beslenmeleri için sadece bitkinin yenebilecek bölümleri göz önünde tutularak ayrım yapılabilir.

Sadece yaprakları tüketilebilen sebze çeşitleri: ıspanak, kuzukulağı, lahana, pırasa

Sadece yaprak sapları tüketilebilen sebze çeşitleri; Rezene, kereviz, ravent ve pazı

Sadece gevrek genç sürüngenleri yenen sebze çeşitleri: Kuşkonmaz

Sadece gövde tabanındaki soğan yumraları bulunan sebze çeşitleri; Alabaş lahana

Sadece gövde tomurcukları tüketilen sebze çeşitleri; Brüksellahanası

Sadece çiçek durumları yenen sebze çeşitleri: Karnabahar, Enginar

Salatalar: Sadece tadı yavan olan ancak tuz, sirke yağ ve farklı baharatlar kullanılarak tüketilen sebze çeşitleridir. Bu çeşitler arasında ise; tere, brükselhindibası, kıvırcık salata, tere, karahindiba, marul ve valerianella vb.

Kök Sebzeler: Bu çeşitler arasında yer alanlar ise; yaban havucu, şalgam, pancar, havuç, iskorçina, tekesakalı, bayırturpu ve turp.

Soğanlar: Genellikle baharat olarak tercih edilen sebzeler arasında ise yabanisarımsak, soğan ve sarımsak bulunmaktadır.

Kuru Sebzeler: Kurutulmuş ya da taze olarak tüketilen ve uzun süreler boyunca kuru halde muhafaza edilen sebzelerdir. Bunların temeli ise besin olarak tüketilen mercimek, nohut, soya, fasulye, bakla vb. ürünlerdir.

Meyve Sebzeler: Bu meyve sebzeler gerçekte meyve olsalar da sebze olarak tüketilmektedirler. Kabak, kavun, karpuz, biber, domates, hıyar, patlıcan ve sözgelimidir.

Ülkemiz toprak ürünleri açısında oldukça zengin bir sebze çeşitliliğine sahiptir. Bu kadar bol sebze çeşidinin olması nedeniyle Pazar genişliğini de beraberinde geliştirmektedir. Son dönemlerde online sebze satışları sayesinde ülkenin neresinde olursanız olun bulunduğunuz şehir ya da başka illerden sebze satın alabilirsiniz. Sebzeler besin değerleri açısından oldukça zengin olması nedeniyle insan sağlığı için de oldukça önemli bir yere sahiptir. Daha sağlıklı beslenmek için sebze satın al sözüyle herkes karşılaşmıştır. Sebze al ve sağlıklı yaşa konusu ise sebzeler içinde bulunan faydalı besin değerleri insan vücudunu koruyucu kalkan görevi görerek hastalıklardan korumasının yanı sıra direkt olarak sağlığınıza etki etmektedirler. Özellikle yaz sebzeleri sıcak günlerde tüketilirken daha sağlıklı ve daha hafif olmaları nedeniyle tercih edilmektedir.

Yaz Sebzeleri

Yaz aylarının gelmesiyle birlikte yaz sebzeleri de satışa çıkmaya başlandı. Yaz sebzeleri sağlıklı bir bedene sahip olmak isteyenlerin yanı sıra ihtiyaç duyulan vitamin ve proteinleri en iyi şekilde karşılamaktadır. Ayrıca sıcak yaz günlerinde fazla kilolardan kurtulmak isteyenler de yaz sebzelerini tüketerek daha sağlıklı bir vücuda sahip olabiliyor. Yaz sebzeler, salata ve ana yemeklerin vazgeçilmez lezzetleri arasında yer almaktadır. Yaz sebzeleri şunlardır;

  • Domates
  • Salatalık
  • Patlıcan
  • Kabak
  • Biber
  • Taze Fasulye
  • Semizotu
  • Börülce
  • Dolmalık Biber
  • Bamya

 

Kış Sebzeleri

Hastalıklara karşı oldukça direnç sağlayan kış mevsimi süresi boyunca bol şekilde sebze tüketmek çok önemlidir. Hem tat hem de faydaları açısından en önemli konumda yer alan sebzeler mevsim sebzeleridir. Havalar soğuduğunda raflarda bol şekilde görülen ve tüketilen kış sebzeleri ise şöyledir;

Brokoli

Ispanak

Pazı

Kabak

Brüksel Lahanası

Karalahana

Kereviz

Soğan

Lahana

Pırasa

Havuç

Tere

Sebzenin Faydaları

Sebzelerde farklı mineral, vitamin ve antioksidan bulunur ve bunlar bakımından oldukça zengindir. Buna göre sebzenin faydalarını şu şekilde sıralayabiliriz;

  • Sebzelerde bulunan B6 vitamini, demir ve folik asit saç sağlığını en iyi şekilde iyileştirmektedir.
  • Sebzelerde zengin lif içerikleri neticesinde sindirim sistemini düzene sokarak daha sağlıklı bir şekilde çalışmasını sağlar.
  • Sebzeler kabızlığı giderirken uzun süreli tokluk hissi vererek kilo vermeniz konusnda en büyük yardımcınız olur.
  • Sebzelerde bol miktarlarda mevcut olan E vitamini ve C vitamini, ciltlerin yaşlanmasının önüne geçerek daha geç yaşlanmalarını sağlar.
  • Özellikle potasyum açısından zengin olan sebzeler, içinde bulundurdukları antioksidan sayesinde kalplerin en iyi dostudur.
  • Sebze tüketmek beyin sağlığına büyük fayda sağlarken en önemli bileşenler arasında yer alan folik asiti alabileceğimiz en önemli ve en zengin besin türleri arasında ilk sırada yer alır.
  • Sebzeler arasında özellikle koyu yeşil renkte bulunan yapraklı sebzeler, yüksek magnezyum içerikleri sebebiyle stres hormonu düzeyini dengeleyerek daha sakin ve huzurlu olmanızı sağlar.
  • Sebze çeşitleri arasında oldukça bol miktarda bulunan K vitamini sayesinde vücutta bulunan ödem ve iltihap oluşumunu en az seviyeye indirir.
  • Sebzelerin büyük çoğunluğunda B vitamini bakımından oldukça zengindir. B gurubu vitaminleri ise bireylerde görülen depresyon belirtilerini ve kaygı belirtilerini en aza indirerek daha sağlıklı birey olmanızı sağlar.
  • Sebze tüketmek hızlı kilo vermenize yardımcı olurken tokluk hissi sağlar, kilo almanızı en aza indirir ve sebze tüketirken egzersiz ve spor yapmak daha hızlı bir şekilde kilo vermenize yardımcı olur. Bu nedenle diyetisyenlerin büyük çoğunluğu zengin içeriklere sahip olmaları nedeniyle diyetlerde sebzeleri sıklıkla kullanılır.